
LES D.A UNA REALITAT DE CADA DIA .
QUÈ ES POT FER DES DE L’ESCOLA?·
.La detecció de dificultats, que té com a objectiu identificar les dificultats que pot presentar l’alumnat –problemes en l’aprenentatge de la lectoescriptura o d’integració en el grup classe, per exemple–, tot fent-ne una valoració inicial i participant en el seu seguiment.
· El suport en situacions difícils, així com l’abordatge: intenta intervenir en aquelles situacions que tenen un fort impacte emocional, com ara separacions, pèrdua d’un familiar, malalties, etc.
· L’orientació educativa: tracta d’assessorar donant pautes i suport en tot allò que fa referència al desenvolupament del nen, especialment en els aspectes d’aprenentatge com ara hàbits i tècniques d’estudi.
· La prevenció: promou accions que evitin l’aparició de dificultats i que afavoreixin les millors condicions per a la maduració dels alumnes. Així, es compta amb plans d’adaptació a les diferents etapes educatives i material didàctic sobre temes d’interès per a l’adolescència, entre altres.
· La coordinació amb els serveis externs: s’estableix una relació amb els professionals que poden intervenir des de fora de l’Escola, ja siguin logopedes, terapeutes, reeducadors, metges..., per tal de realitzar una actuació consensuada.
En general, els recursos i maneres de fer són molt semblants en les diferents etapes educatives, tot i que s’adapten a les característiques dels alumnes de cadascuna d’elles. A Educació infantil i als primers cicles de Primària, per exemple, l’observació dins l’aula és un instrument molt eficaç, mentre que, a partir del final de Primària i durant tota la Secundària, les característiques dels alumnes afavoreixen una aproximació més individual.
.Observació a l’aula.
· Entrevistes individuals amb els alumnes.
· Reunions de treball amb el mestre-tutor, cap d’estudis i especialistes.
· Visites amb la família.
· Trobades amb professionals externs.
· Reunions de coordinació del Departament d’Orientació.
· Ús de proves estandaritzades.
· Participació en el procés d’avaluació.
Tots aquests recursos es desenvolupen en l’entorn de l’alumnat, per la qual cosa l implica treballar amb totes les persones involucrades com a agents educatius, principalment família i escola. En aquest sentit, la demanda d’intervenció pot provenir tant dels docents com dels pares i, fins i tot en alguns casos, és el propi alumne qui la demana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada